Friday, February 13, 2009

Aktiviti santai kukuhkan ikatan keluarga



Hujung minggu adalah waktunya anda meluangkan masa untuk bersama keluarga. Biarpun pada inilah masa untuk berehat dan menghilangkan stress, lakukan aktiviti santai untuk melepaskan bebanan penat selama lima hari bekerja. Keluarga perlu diberi perhatian manakala anda juga dapat berehat. Aktiviti berikut boleh membantu anda berkongsi masa santai bersama keluarga.

1. Mulakan pada awal pagi, para suami bantulah isteri melakukan kerja rumah sebelum memulakan aktiviti sibuk yang lain. Mengemop lantai, menjemur pakaian, membersihkan rumah. Buat agihan tugas. Lakukan aktiviti ini bersama, tenaga yang digerakkan mampu membakar kalori pada pagi hari. Isteri pastinya tersenyum bangga melihat suami ringan tulang untuk membantu.

2. Luangkan masa bersama untuk aktiviti bersarapan. Tetapkan hari ini adalah hari masakan untuk keluarga. Sebagai isteri pilih menu menarik dan menyihatkan untuk ahli keluarga anda.

3. Buat kelainan bersarapan diluar, boleh memilih untuk restoran kegemaran, atau masak dan bawa bekal makan diluar rumah. Banyak tempat-tempat rekriasi menarik yang boleh anda sekeluarga kunjungi.

4. Waktu pagi atau petang, pilih untuk beriadah bersama. Taman tasik, tepi pantai adalah antara destinasi menarik. Sambil bersantai anda tetap meluangkan masa untuk mendapatkan terapi oksigen dalam persekitaran yang menyegarkan.

5. Anda sekeluarga gemar membeli belah. Jadikan ia sebagai satu terapi berjalan kaki. Sambil melilau dari satu kedai ke satu kedai dan dari satu kiosk ke satu kiosk, anda sudah banyak melatih untuk berjalan kaki.

6. Aktiviti berkebun juga menarik untuk dicuba bersama-sama. Landskap hijau taman membuatkan anda teruja berada di rumah sendiri. Dekorasi khas laman hijau di persekitaran laman anda membuatkan anda mahu berlama-lamaan di rumah. Sediakan sebuah meja dan kerusi santai untuk aktiviti minum pagi atau petang.

Jadikan hujung minggu penuh makna bersama keluarga. Buang peluh dan hidup penuh aktiviti sebagai pengisian untuk mengeratkan hubungan kekeluargaan.

2 comments:

en_me said...

santainyerrr.. kannns

Masayu Ahmad said...

tq en_me selalu singgah sini.. singgah2 lagi lah yer