Tuesday, March 2, 2010

Doa untuk bayi yang baru dilahirkan

Surah Ali-'Imran ayat 36

Maksud ayat: Aku melindungi dia denga peliharaanMu, demekian juga zuriat keturunannya, daripada godaan syaitan yang kena rejam (yang dikutuk dan disingkirkan.

Keterangan ayat:

Hinnah Faquza, isteri kepada Imran sewaktu telah lanjut usiannya melihat seekor burung memberi makan pada anaknya. Terlintas dalam fikirannya untuk mendapat anak. Dia bernazar kepada Allah sekiranya mendapat anak lelaki akan disuruh memberi khidmat kepada Baitul Maqdis.

Allah telah memakbulkan doanya, tetapi dikurniakan untuknya anak perempuan. Lumrahnya tanggapan umum pada anak lelaki ialah fizikalnya lebih hebat untuk menjaga rumah suci itu. Orang perempuan pergerakannya agak terbatas berbanding lelaki. Walaupun begitu bayi ini adalah anugerah Allah ynag wajib disyukuri.

Tambahan pula ia adalah bayu perempuan yang sempurna dan cantik wajahnya. Nama yang diilhamkan oleh Allah untuk diberikan ialah Mariam yang bermaksud kuat ibadah dan khidmatnya untuk Allah.

Dinamakan dengan nama sedemikian dengan keyakinan akan menjadi wanita yang paling tinggu kedudukannya di sisi Allah.

Munajatnya kepada Allah ialah ayat di atas. Memohon kasih-Nya agar dijaga Mariam dan keturunannya daripada syaitan yang dilaknat.

Abu Hurairah r.a berkata: Aku dengar Nabi Muhammad s.a.w bersabda:

"Setiap anak yang dilahirkan akan diganggu oleh syaitan melainkan Mariam keran doa yang dibacakan oleh ibunya itu.

Manfaat

Oleh itu, amalkanlah membaca doa ini kepada anak yang baru dilahirkan untuk mendapat perlindungan Allah. (Tafsir al-Khazin, tafsir ayat 36, surah Ali-'Imran)

Sumber: mukasurat 41, 42

Buku: 101 Doa Doa Para Nabi & Rasul Dalam Al-Quran, Khasiat & Kaifiat Beramal

Oleh: Ustaz Zahazan Mohamed
Terbitan: Telaga Biru

No comments: