Monday, February 23, 2009

Spa pilihan rehat gaya hidup moden

Seharian suntuk memberi tumpuan menyiapkan kerja pejabat. Anda kusyuk menekuni skrin komputer menyiapkan tender, proposal dan laporan kerja. Timbunan fail di atas meja yang perlu diselesaikan tidak termasuk beberapa panggilan penting yang perlu anda lakukan pada hari itu.

Bermula jam 9 pagi menjengah tengahari, anda belum boleh bergerak walau beberapa minit untuk berborak-borak atau lepak sebentar bersama teman sepejabat. Mahu berborak dalam talian internet juga belum berkesempatan. Anda pendamkan sebentar kemahuan lantaran tugasan yang belum selesai. Sesekali nafas dihelakan untuk melepaskan beban penat. Konsentrasi masih lagi untuk menyiapkan kerja. Perut lapar berkeroncong, tengahari anda masih tidak berkesempatan untuk mencari ruang masa untuk makan. Hanya biskut dan air kopi panas sebagai alas perut.

Ramai antara kita pernah berada dalam situasi ini. Sentiasa memberi alas an sibuk, sibuk dan sibuk. Pulang ke rumah jika boleh mahu melayang sahaja di atas tilam empuk dan terus lena. Sambung pula rutin sebegitu untuk keesokkan harinya. Penat tidak terkata.

Indahnya jika tubuh dan minda anda berada dalam ruangan yang relaks dan mendamaikan. Badan terbaring dalam suasanan redup dan tenang. Desiran air atau muzik klasik untuk memberi ubat kepada minda yang tenat untuk rehat.

Urutan lembut pada bahagian kepala, bahu dan lengan. Sesekali anda terasa geli, sesekali terasa sakit apabila bahagian badan yang diurut mengena pada urat saraf yang tenat.

Keenakkan badan diulit, diurut membuatkan anda terlena kerana kepenatan kini sudah berganti sedikit demi sedikit dengan kenikmatan urutan aromaterapi. Selama satu jam anda dilayan bak puteri raja. Mahu terlena dan seakan-akan tidak mahu bangun lagi.

Selesai sesi urutan anda diberi minuman teh herba untuk memberi kesegaran badan. Mandi wap atau bersauna pilihan seterusnya. Boleh juga untuk melakukan rawatan tangan dan kaki. Atau teruskan sahaja niat anda untuk berjakuzi.
Kesegaran mula menyelubungi tubuh anda. Kini anda tampil bertenaga untuk pulang ke rumah. Kembali kepada rutin sibuk anda setiap hari. Namun yang pastinya jangan kedekut untuk melabur sedikit untuk merawat diri setelah kepenatan bekerja

4 comments:

en_me said...

teringat spa-Q tewwww.. ehehe

Masayu Ahmad said...

en_me
Tengok spa Qui boleh buat terapi mata..artis2nyer seksi banget

Norlela Zubir said...

Assalamualaikum Puan Mas. Saya suka entri ini. Hmmm... dapat rasa kelegaannya!

Masayu Ahmad said...

Wasalam. Pn.Lela. kena urut sekali sekala amatlah menyegarkan!
Salam mauliddurasul.