Wednesday, April 1, 2009

Kembalikan tenaga diri


Di saat anda merasakan kehilangan, kekecewaan, keletihan dan rasa tidak bermotivasi. Kadangkala rasa malas membuatkan anda tidak bertenaga dan mahu kembali mood tenaga dalaman. Selongkar perkara-perkara yang boleh membangkitkan mood ceria anda.

Menelefon rakan-rakan lama.

Bersembang mengenang kembali zaman kanak-kanak, persekolahan dan alam remaja. Kadangkala peristiwa lucu yang masih diingati membuatkan anda tidak kering gusi dan terasa bahagia kembali apabila mengamit memori lama

Berkongsi selera

Buka buku resepi. Sediakan resepi hebat dan undang teman-teman paling rapat. Luangkan masa untuk berborak sambil makan-makan. Aktiviti ini boleh juga melibatkan suami dan anak-anak. Kemeriahan berkongsi cerita membuatkan anda rasa masih dihargai dan punyai orang-orang istimewa di sekeliling anda.

Membeli pakaian baru

Dek kesibukan waktu anda tidak mempunyai waktu untuk membeli belah. Pilih satu hari untuk ambil cuti pada waktu bekerja biasa. Anda keluar seperti mereka yang ingin ke destinasi kerja. Tetapi kali ini anda ingin melencong ke pusat membeli belah. Jika mahu lebih terisi, buat temujanji membeli belah bersama-sama suami. Jika ingin sendirian lakukan sahaja. Mulakan dengan bersarapan di mana-mana restoran kegemaran anda. Aktiviti seterusnya, langkah anda kini menuju ke pusat membeli belah. Pilihlah beberapa helai pakaian baru yang berwarna ceria. Bagi wanita keadaan ini memberi satu tenaga baru yang membuatkan bersemangat untuk bekerja sambil menggayakan pakaian baru.

Mulakan perkara baru

Mulakan rutin pagi anda dengan mengambil diet berkhasiat dan kaya fiber seperti oat, jus buah dan sandwich. Atau mulakan waktu di pejabat dengan mengambil 10 minit masa untuk mengemas meja anda yang berselarak atau lakukan sebelum pulang ke rumah. Pastikan tempat kerja anda berkeadaan kemas dan tersusun rapi. Ini memberi semangat untuk sentiasa bersedia.

Lakukan hobi baru

Hobi baru anda mengumpul koleksi senarai tempat percutian hujung tahun di lokasi idaman. Anda sudah memulakan berjimat untuk bajet anda. Jadi anda sudah menyediakan tabung khas percutian bermula awal tahun baru. Sudah tentunya anda sentias ternanti-nanti tarikh percutian tersebut walaupun masih lambat lagi. Keadaan ini membuatkan anda sentiasa bersemangat untuk mengumpul wang dan bekerja dengan penuh ceria.

No comments: