Saturday, April 18, 2009

Jom ke salun, pulihkan kesegaran badan


Rawatan badan

Setiap rawatan mempunyai ciri-ciri keistimewaan dan kelainan teknik rawatan. Rawatan badan adalah antara paling digemari. Memberi tumpuan kepada masalah utama dengan memilih rawatan yang bersesuaian. Masalah perut mengeleber, tona kulit tidak sekata, badan berbau dan mengembalikan keanjalan kulit. Rawatan boleh dilakukan dengan memilih rawatan berasingan atau melalui cara gabungan. Bagi kulit yang tidak cantik dan kusam, anda boleh melakukan sauna terlebih dahulu untuk melancarkan perjalanan darah, membuang toksin dan memudahkan pembersihan kulit, disambung pula dengan rawatan skrub badan. Memilih skrub herba yang sejuk dan meresap ke dalam liang-liang kulit. Ini memudahkan untuk menanggalkan daki-daki kotor untuk memberi kesegaran dan kelembutan pada kulit. Anda juga boleh memilih untuk mandian susu, bagi memberi impak kecerahan pada kulit dan kesegaran pada kulit.

Rawatan Payudara

Bagi wanita yang kerap melahirkan anak dan memberi susu sepenuh masa kepada bayi, memberi kesan keanjalan payu dara yang kurang tegang. Payu dara yang terletak cantik dan tegang menjadi dambaan wanita yang mementingkan penampilan diri. Selain bertujuan sebagai penjagaan berterusan, ianya juga sebagai penambat hati suami agar anda sentiasa Nampak berseri dan cantik. Teknik rawatan untuk memulihkan ketegangan payu dara boleh dilakukan dengan urutan dan juga pemakaian produk. Teknik urutan yang betul boleh dipelajari daripada mana-mana urutan tradisional. Selain itu senaman regangan yang betul juga boleh dilakukan, sebagai salah satu cara penjagaan berterusan.

Bertangas

Lazimnya bertangas dilakukan di rumah, kini ianya juga boleh dilakukan di salun. Bertangas boleh disatukan dalam pakej rawatan bersalin. Boleh dilakukan selepas hari ke sepuluh atau mengikut kesesuaian. Ada wanita yang mempunyai kadar luka yang sedikit dan mudah bergerak boleh melakukan seawal yang boleh. Sauna, bertangas dan urutan boleh dilakukan serentak dan dimasukkan di dalam pakej rawatan bersalin.

Lulur rempah

Disapu pada seluruh badan bertindak untuk membuang daki kotor dan membersihkan badan. Biasanya selepas bersauna, lulur yang dicampur dengan air dilumurkan. Urutan yang diselang seli menggosok pada bahagian yang bermasalah. Lulur akan yang melekat akan luruh semasa aktiviti menyental dilakukan. Sesetengah lulur yang dicampur mempunyai kandungan herba dan terasa dingin dan sejuk. Terasa kulit tubuh nyaman apabila ramuan meresap dalam pori-pori kulit

Sauna

Sauna boleh dijadikan gaya hidup sihat bagi mereka yang bosan dengan aktiviti senaman yang lain. Boleh diubah dengan di selang seli senaman dengan menggantikan sauna, agar tubuh kembali bertenaga. Sebelum dan selepas bersauna, pastikan anda minum air secukupnya. Sauna tidak digalakkan kepada ibu hamil dan mereka yang mempunyai masalah pernafasan. Setiap orang tidak sama, tempoh masa ketika bersauna, seeloknya sekiranya anda tidak tahan dengan wap panas, boleh berehat seketika dengan berbaring selama 10 minit, kemudian menyambung kembali.

Ketika bersauna, wap panas yang terkumpul akan meransang liang-liang peluh terbuka. Dalam keadaan kepanasan yang dikawal liang-liang roma yang terbuka mengeluarkan toksin melalui peluh yang membawa bersama kotoran dan toksin dari dalam badan. Bersauna berupaya merasang pelancaran aliran darah, memecah lemak, memberi kesan tidur lena, kulit yang lebih sihat dan berseri.

Bagi menurunkan berat badan, gabungan urutan diselang seli dengan sauna adalah sangat mujarab. Boleh juga mengurut tubuh dengan losyen pemecah lemak. Tiga dalam satu. Selepas berurut selama setengah jam, bersauna setengah jam. Lakukan selang sehari. Hasilnya sangat memuaskan. Banyak salon kecantikan dan spa menawarkan pakej sebegini. Bersauna juga boleh dilakukan selepas aktiviti kecergasan yang lain. Ketika berlolahrag otot –otot tubuh menjadi kejang. Sauna dapat membantu mengendurkan kembali otot-otot tersebut. Selepas bersauna peredaran darah mampu memperbaikaki jaringan otot membuatkan tubuh lebih relaks dan anda kembali segar.

Herba terpilih yang dipanaskan untuk sauna dari sudut perubatan tradisional berupaya menyembuhkan pelbagai penyakit termasuk darah tinggi, kencing manis, penat, senak medu, batu karang, ketegangan saraf, sakit buah pinggang, kebas dan penat. Khasiat daripada tumbuhan terpilih ini juga dikatakan mampu melancarkan pengaliran darah dalam tubuh dan paling istimewa bagi kaum wanita ialah menyegar serta menghaluskan kulit.

Bagi wanita yang mengambil berat mengenai kecantikan wajah dan pernah melakukan rawatan muka di salon-salon kecantikan, rawatan berkenaan termasuk juga kegiatan wap tetapi pada bahagian muka sahaja. Sekiranya melakukan mandi wap bukan sekadar menghalus kulit pada wajah tetapi keseluruhan tubuh. Malah herba ini menerbitkan keharuman yang melekat pada tubuh sehingga kembali ke rumah.

No comments: