Wednesday, April 29, 2009

Makanan sebagai penawar kesihatan




1. Ambillah semua jenis makanan dalam jumlah kalori yang sepatutnya. Seimbang untuk mendapatkan nutrien bagi keperluan sistem tubuh.

2. Berlebihan akan meransang pengambilan kalori yang tidak digunakan sepenuhnya tubuh. Berlebihan menyebabkan punca kegemukan dan meransang pelbagai penyakit kronik.

3. Kurangkan minuman manis. Elakkan mengambil hidangan pelengkap seperti nasi dan air manis. Selalunya nasi hidangan penuh dan air sirap. Gantikan dengan air putih atau air mineral.

4. Mulakan sarapan yang kaya dengan fiber. Oat adalah sangat bagus untuk mengurangkan kolesterol dalam darah. Jus buah segar juga bagus untuk menggantikan minuman panas yang mengandungi kafein.

5. Usahakan untuk meninggalkan makanan yang menjadi penyebab kegemukan dan meransang penyakit seperti makanan segera, masakan berminyak, bergoreng. Tukar hidangan kepada merebus, memanggang dan mengukus.

6. Ambil masa ketika menikmati makanan agar sistem pencernaan berlaku dengan aman dan tenteran. Maksudnya jangan tergesa-gesa, gelojoh dan minum sambil makan. Satu suap makanan dan meneguk air, ianya boleh melemahkan saluran pencernaan untuk bekerja dengan efisien. Nikmati setiap kunyahan dan anda dapat merasakan satu terapi relaks ketika makan. Mengunyah dan merasai nikmat makanan dan menelan agar tubuh menerima kalori untuk tenaga.

7. Ulam-ulaman sangat bagus untuk sumber serat dan mengandungi khasiat yang baik untuk awet muda. Tidak perlu bersusah-susah menggunakan produk yang mahal.

8. Berpuasa isnin dan khamis sebagai hari membuang toksin secara semulajadi. Tidak perlu mengeluarkan belanja yang mahal untuk urut refleksologi.

No comments: