Tuesday, May 5, 2009

Ubah kebiasaan untuk pulihkan stres!



1. Usahakan tidak membebankan fikiran dengan masalah. Cari penyelesaian dengan rasional. Alihkan fikiran yang stres dengan berlari-lari perlahan di kawasan taman, menyedut udara segar pagi hari dan mengambil makanan berkhasiat.

2. Gunakan lima minit sebelum memulakan tugas dan sebelum habis kerja. Gunakan masa ini untuk mengemaskan ruang meja kerja yang berselerak. Ambil masa lima minit menarik nafas dan meregangkan otot, sebelum anda memecut untuk pulang ke rumah,tugas seterusya melambai-lambai untuk dikerjakan.

3. Buat kelainan dalam dekorasi rumah anda. Tukar warna lembut untuk bilik tidur, tempat anda beristirehat. Jika ada bajet lebih, tukar warna cat yang lebih menyegarkan dan mendamaikan. Pilih hanya dua warna asas, gunakan teknik gabungan seperti pink-putih, hijau-kuning lembut, biru-putih. Ini memberi persekitaran tenang dalam kediaman. Usahakan untuk menimimakan perabot, buang hiasan remeh temeh yang menyerabutkan pemandangan. Ruang kediaman akan kelihatan luas, bersih, selesa dan mendamaikan. Ini membuatkan anda mahu berlama-lamaan di rumah sendiri. Jika berada di tempat kerja ada naluri mahu pulang segera untuk beristirehat. Rumah lama tetapi penataan baru, tidak perlu buang duit untuk bercuti di tempat jauh.

4. Kebersihan adalah kunci utama kesihatan. Buat rutin pembersihan bilik mandi, dapur dan ruang tamu. Jangan biarkan labah-labah menjadikan lokasi kediaman anda sebagai tempat bersemadi. Sambil mandi, gunakan lima minit untuk menyental bilik air. Jika setiap hari dilakukan bilik air anda akan sentias suci daripada noda-noda kotor yang bertempet. Sudah tentunya anda dapat mandi dengan selesa.

5. Jika anda suami isteri belum memiliki anak, sudah tentunya kerja rumah tidak terlalu kompleks untuk diselesaikan. Tetapi jika sudah anak-anak kecil yang berderet sudah tentunya memenatkan. Kerjasama mengagihkan tugas memerlukan komitmen agar rumah anda sentiasa kemas. Boleh buat senarai tugasan dan pengagihan yang adil. Bagi keluarga yang sudah mempunyai anak-anak yang sudah remaja, boleh serahkan tugas mengikut kesukaan dan keselesaan mereka.



Foto: http://homepic.blog41.fc2.com

No comments: