Tuesday, April 21, 2009

Perubahan yang kecil untuk impak kesihatan berpanjangan



Kita mula menjejaki suku pertama untuk tahun 2009, anda perlu menoleh kembali segala catatan azam yang dilakukan pada awal tahun. Adakah sudah berada pada landasan yang betul atau sebaliknya. Mahu mengambil makanan berkhasiat, menurunkan berat badan atau menyertai semula aktiviti kecergasan yang sudah lama ditinggalkan. Tip berikut memberi panduan mudah untuk anda.


1. Timbang berat badan, lihat sama ada jarum penimbang condong ke kanan atau sebaliknya. Matlamat anda tahun ini adalah mahu menurunkan berat badan sehingga berat ideal. Sekiranya usaha masih belum menampakkan tanda-tanda sukses, usah cepat stress! Senaraikan semula menu sarapan, tengahari dan malam. Ubah semula makanan sihat dan makanan seimbang sesuai dengan keperluan kalori anda.

2. Anda sudah lama tidak berehat dan menenangkan minda. Sempena pesta buku, apakata anda membeli buku-buku motovasi dan kesihatan untuk memberi ubat kepada minda anda. Mendiamkan diri dengan meletakkan mood dalam karektor dan suasanan baris-baris ayat yang anda baca membuatkan diri hanyut dan hilang sebentar dalam dunia sendiri.

3. Anda sukar untuk meninggalkan minuman berkafein dan minuman manis. Mulakan secara perlahan-lahan dan konsisten. Biasakan dengan rutin mengambil segelas air bermula awal pagi. Jauhkan diri sebentar dengan minuman dan makanan manis. Usaha ini adalah satu permulaan untuk amalan diet sihat.

4. Mengeluarkan peluh adalah satu usaha yang bagus mengeluarkan sisa-sisa toksin yang berkumpul dalam tubuh. Usahakan untuk naik turun tangga sebagai senaman di rumah. Berlari-lari di subuh yang hening sambil menyedut udara segar juga sangat bagus untuk rahsia awet muda.

5. Buah-buahan berwarna warni sangat kaya dengan anti oksida untuk menentang tindakan radikal bebas. Memilih tembikai, jus oren dan mempelam sebagai sumber serat dan juga memudahkan sistem pencernaan bekerja.

6. Stress, cepat marah, kecewa dan putus asa adalah sifat-sifat negatif yang sudah lama berkumpul di dalam diri anda. Anda tidak mendapat apa-apa faedah daripada sifat-sifat tersebut. Adalah lebih baik berubah kepada sabar, tenang, bersyukur dan menerima seadaanya. Perubahan kadangkala membuatkan anda seorang yang baru dilahirkan dalam karektor yang berbeza.

2 comments:

yginsaf.com said...

takleh nak tolong, tekanan kerja tewww..

Masayu Ahmad said...

tolong diri sendiri