Wednesday, April 8, 2009

Lakukan sendiri rawatan kecantikan di rumah


Tidak perlu mengeluarkan belanja besar jika anda masih mahu merawat diri dengan bajet yang murah. Rawatan di rumah tidaklah sehebat rawatan di salon, tetapi jika rajin hasilnya amat memuaskan
Menegang kulit muka

Ambil tisu muka dilebarkan menjadikan jaringan nipis pastikan tidak berlubang dan koyak. Kemudian celupkan dalam putih telur. Letakkan pada bahagian dahi dan kawasan zon T iaitu atas hidung yang berminyak dan banyak noda-noda hitam. Biarkan sehingga kering, tanggalkan tisu muka dan bersihkan dengan air suam. Kotoran akan melekat pada tisu dan anda dapat merasakan kulit muka tegang.

Kulit mulus dan halus

Ambil segengam beras dan secubit kunyit. Kisar sehingga halus. Gunakan sebagai penyental badan untuk membuang daki-daki kotor seluruh badan. Badan bukan sahaja bersih malah kulit halus dan mulus.

Boleh juga dijadikan skrub pada bahagian wajah, dibiarkan sehingga kering dan basuh dengan air biasa. Hasilnya kulit wajah tegang dan bersih.

Sauna muka

Gunakan air mendidih. Letak dalam bekas kecil yang saiz lebar sama dengan muka anda. Masukkan air panas yang baru mendidih. Hendapkan bahagian muka pada wap air. Biarkan seketika, jika tidak tahan alihkan seketika. Lakukan beberapa kali dan dua kali seminggu. Hasilnya anda pasti berpuas hati untuk mendapatkan kulit yang bersih dan sihat.

No comments: