Saturday, June 4, 2011

Perkembangan otak bayi

Sumber: Risalah Anmum,
Tahun pertama bayi, perjalanan untuk perkembangan minda
Pic: Google


"Kasih sayang dan asuhan yang diterima anak-anak pada tahun-tahun pertama ataupun kekurangannya, akan meninggalkan kesan mendalam pada kinda muda," UNICEF. The state of the Worlds's Children, 2001

"Kembangkanlah perasaan ingin tahun anak anda yang tidak terbatas terhadap dunia sekelilingnya dan tanggapan bahawa pembelajaran adalah sesuatu yang menggembirakan" Dr. Adele Diamond, ahli perkembangan neuropsikologi.

Apakah yang berlaku dalam otak bayi?

Bayi dilahirkan dengan lebih 100 billion sel otak. Sejak dilahirkan, otak bayi mula membina sistem 'pendawaian. Kebanyakan sel-sel otak belum berhubung antara satu sama lain. Ia perlu diaturkan menjadi satu rangkaian yang memerlukan jutaan hubungan atau sinaps antara sel-sel otak.

Sinaps ini terbentuk apabila otak menerima ransangan. Lebih banyak ransangan yang diterima oleh bayi, lebih banyak sel-sel otak akan berhubung.

Bermula daripada suku saiz otak orang dewasa, otak bayi berkembang pesat pada tiga tahun pertama dengan membina berjuta-juta hubungan di antara sel-sel otaknya. Perhubungan sel-sel inilah yang menyebabkan pembelajaran dan perkembangan berlaku sejak dari saat kelahiran.

No comments: