Tuesday, June 28, 2011

Kemutan kuatkan otot

Sumber: Berita Harian, 19 Mei 2011

Oleh: Nor Afzan Mohamed Yusof

Dalam sehari berapa kali anda terkucil? Bagi yang kurang faham maksudnya, terkucil merujuk pada masalah kerap membuang air kecil. Jika anda mengalami keadaan ini, jangan ambil mudah, anda mungkin berhadapan keadaan inkontinens atau lemah kawalan pundi kencing (LUL).

Keadaan inkontinens terjadi apabila wujud masalah pada otot dan saraf yang mengawal dan membebaskan air kencing. Secara lazimnya, kebarangkalian wanita mendapat masalah LUL adalah lebih tinggi, khususnya wanita berusia dan yang kerap melahirkan anak, disebabkan struktur tubuh wanita serta faktor melahirkan anak.

Perunding Obstetrik dan Ginekologi, Dr Seri Suniza Sufian, berkata keadaan inkontinens terjadi apabila ada masalah pada otot dan saraf yang mengawal dan membebaskan air kencing. Ia boleh berlaku kerana otot lantai pelvik tidak cukup kuat untuk mengawal air kencing daripada terkeluar.

Punci kencing menyimpan air kencing. Ia mengembang untuk menampung 350 mililiter (ml) hingga 550 ml air kencing. Individu biasanya terasa hendak buang air kecil apabila kandungan punci kencing lebih kurang 150 hingga 200 ml.

Desakan buang air kecil meningkat apabila isi punci kencing bertambah kepada 250 ml hingga 300 ml dan apabila ia mencapai 500 ml, punci kencing perlu dikosongkan segera.

Pembuangan air kencing membabitkan dua peringkat iaitu pengisian serta penyimpanan air kencing dan peringkat kedua iaitu pengosongan punci kencing.

Ketika pembuangan air kencing, otot yang 'memegang' punci dan spinchter perlu bertindak serentak. Kegagalan pada mana-mana bahagian, sama ada pundi, otot spinchter,

Bersambung

No comments: