Saturday, November 1, 2008

Tip mudah ketika menghadiri majlis makan-makan

Walaupun Syawal sudah berlalu, jemputan rumah terbuka masih lagi berlangsung dengan meriah di sana sini. Disebabkan kebanyakan tuan rumah memilih hujung minggu sebagai hari untuk mengajak jiran tetangga dan rakan taulan menjamu selera, tidak terlayan pula untuk menghadiri kesemuanya. Kadangkala satu hari melebihi lima jemputan. Tidak tergamak pula untuk tidak bertandang. Tip mudah dibawah boleh digunakan untuk tidak mengecewakan tuan rumah dan anda masih lagi konsisten menjaga pemakanan pada musim-musim perayaan.

1.Rancang perjalanan sebelum keluar rumah. Pilih lokasi, tarikh dan waktu yang bersesuaian untuk penyusunan jadual pemakanan anda.

2.Pada sebelah pagi anda boleh mengambil hidangan ringkas sahaja di rumah sebagai alas perut, seperti jus buah yang kaya dengan serat atau air putih bersama sekeping sandwich.

3.Jika rumah pertama pada waktu tengahari, anda terus mengambil menu utama sahaja. Seusai beramah mesra bersama tuan rumah, boleh teruskan kepada rumah kedua. Pilihlah pemanis mulut seperti buah-buahan. Ambillah sedikit satu jenis kuih sahaja dari setiap jenis yang ada. Ambil sekadar untuk merasa dan tidak terlalu kenyang.

4.Untuk rumah ke tiga. Pilihlah menu yang ringan-ringan. Sekiranya waktu ini hari sudah petang pilihlah minuman yang rendah kalori seperti teh o. Elak mengambil minuman manis yang berais berulang kali.

5.Rumah yang ke empat, boleh pilih menu yang ringkas sebagai makan malam, seperti bihun sup. Pilih buah-buahan sebagai pencuci mulut.

6.Pastikan anda tidak terlalu ghairah makan sehinggakan terlebih makan.
Kunjungan rumah terbuka bukan semata-mata untuk menjamu selera, tetapi kunjungan untuk merapatkan silaturrahim.

No comments: