Tuesday, July 13, 2010

Pengalaman pantang Maiza Azrina

Peserta:http://cute-miut78.blogspot.com/2010/03/contest-pengalaman-berpantang.html


Tiga tahun yang lepas, selepas aku melahirkan Putera kesayangan kami mohammad Amirul Hisham, aku berpantag di rumah mak di Johor Bharu. Tempoh berpantang selama 44 hari memang satu pengalaman yang aku rasa satu pengalam baru. Ini kerana pertama kali merasakan pengalaman berpantang, pandangan aku setiap individu mempunyai cara yang berbeza sama ada bersalin cara normal atau melalui pembedahan.


Memandankan aku bersalin secara normal, makanya cara penjagaannya memang amat teliti. Emak memang jaga dengan betul semsa aku berpantang. Dua minggu awal selepas bersalin, emak akan pastikan aku mandi dengan daun-daun herba untuk kesegaran badan. Selepas itu, aku diurut oleh mak bidan dan kemudian memakain bengkung dengan ketat.

Pakai bengkung ketat kadangkala menyebabkan rasa seperti sukar bernafas, demi kesihatan dan mendapat bentuk badan yang asal, maka aku ikut juga. Maklum sahajalah badan apabila lepas bersalin banyak yang mengelebeh.

Bayangkan, berat badan sebelum mengandung hanya 45 kg sahaja. Tetapi apabila mengandung berat badan naik mendadak, sebanyak 68 kg. Untuk mendapatkan kembali berat dahulu, mahu atau tidak perluu juga berpantang sebaiknya. Alhamdulillah aku kembali mendapat berat yang asal, konsisten sampai sekarang.

Pakai bengkung, pilis dan param

Sebelum memakai bengkung, badan terutama pada bahagian pinggang, perut dan paha dilumurkan dengan kapur yang diperah limau nipis. Kemudian barulah dipakaikan bengkung. Bengkung perlu melilit daripada paras bawah buah dada sehingga paha.

Cara berjalan pun seperti orang Jepun berjalan, tidak boleh lasak. Kemudian barulah pakai pilis dan para. Ini pesanan dan petua emak, fungsinya untuk menaikkan seri wajah dan untuk mengelakkan bentan.

Selepas itu duduk juga tidak boleh duduk sesuka hati, kena duduk tegak bersandar dan pastikan kaki jangan berjuntai. Jika mahu baring tidka boleh baring mengiring, barin pun seperti ala-ala seperti mahu bersandar. Perlu pastikan kepala tinggi kedudukannya.

Tunku dan tawas cara moden

Aku menggunakan beg sauna yang mudah, duduk atas kerusi yang berlubang di tengah. Memang panas, masuk sahaja lima minit sudah terasa bahang panasnya. Tetapi badan rasa segar.

Diet dan pemakanan







Dari segi pemakanan pula, mak berpesan tidka boleh minum air banyak nanti kembang katanya. Kalau mahu minum air akar kayu yang suam-suam. Memang pahit yang amat.

Makanan pula, lauk memang kena ada lada hitam yang ditumbuk bersama ikan bilis. Makan juga sup ikan haruan, yang dimasukkan lada hitam. Itu semua untuk panaskan badan. Juga sayuran untuk menambahkan air susu. Makan bersama dengan nasi panas-panas.

Ikan haruan baik untuk mempercepatkan luka-luka dalaman. Makanan lain seperti telur, ayam, daging tidak digalakkan. Jadi makanan aku selama 44 hari haruan bersam alada hitam dan ikan bilis sahaja.

Waktu makan perlu tepat pada masanya, tidak boleh lambat dan tidak boleh cepat.

Setiap pagi sebelum manid, emak aku pastikan aku minum air pegaga dicampur bersama kunyit yang dikisar bersama 5 cawan air setiap hari. Minuman ini bagus untuk penjagaan dan mengecutkan peranakan.

Pantang larang lain

Pantang larang lain, aku tidka dibenarkan lkeluar rumah, tidak dibenarkan tidur berterusan, tidak dibenarkan banyak bergerak. Juga tidak dibenarkan makan berlebihan dan terlalu intim dengan suami.

Pesan emak lagi, pantang perlu jaga betul-betul sebab badan perlu pakai lama. Jika tidak dijaga daripada wal, usia belum tua sudah sakit sana sini.

Aku bersetuju dengan pesanan emak. Inilah pengalaman berpantang aku, mungkin pengalaman orang lain lebih menarik.

No comments: