Thursday, July 29, 2010

Tips sihat untuk wanita hamil

Teks: Masayu Ahmad

Apabila hamil, terdapat banyak perubahan yang akan berlaku selama anda melalui tiga fasa kehamilan. Salah satu perubahan yang ketara adalah pola pemakanan yang berubah sama ada semakin berselera atau sebaliknya.

Sekiranya anda sudah pun menjaga pemakanan seimbang sejak sebelum hamil, ianya sudah tentu memudahkan anda walaupun sudah berstatus hamil. Maksudnya mengekalkan pemakanan seimbang sebelum hamil, semasa hamil dan selepas hamil memudahkan anda untuk berada dalam zon selamat. Dengan kata lain memudahkan anda kembali kepada berat badan ideal selepas bersalin.

Berikut adalah beberapa tips untuk memastikan diet yang sepatutnya sepanjang tempoh kehamilan.

Piramid makanan

Jadikan piramid makanan sebagai rujukan asas apabila anda ingin membuat perancangan menu sihat sepanjang kehamilan. Anda bukan sahaja terdorong dengan pengaruh makan untuk dua orang, malah mengelak mengambil berlebihan kalori.

Sumber protein, karbohidrat, vitamin, mineral dan sumber serat daripada sayuran, buah-buahan diambil dalam kapasiti untuk keperluan kalori. Mengambil untuk menampung keperluan penggunaan tenaga dan sumber zat yang sepatutnya.

Pelbagaikan menu

Kepelbagaian menu dalam hidangan membantu anda untuk kekal berselera dan mengambil menu yang sesuai. Variasikan menu sihat yang seperti bakar, rebus dan kukus.

Mengekalkan pengambilan buah-buahan yang berwarna-warni dan juga sayuran yang boleh dijadikan salad sebagai pencuci hidangan. Sumber jus buah segar seperti tembikai dan jus oren sangat bagus untuk sumber serat. Elakkan minuman berkarbonat yang mengandungi kadar gula yang tinggi. Kopi juga tidak digalakkan untuk wanita hamil.

Makan kerap dalam kuantiti yang kecil

Bagi wanita yang kerapkali muntah, menyebabkan selera makan terbantut dan anda kurang bertenaga. Untuk memberi tubuh anda keperluan kalori dengan mengambil makanan dengan kuantiti yang kecil tetapi kerap. Ini untuk memastikan anda lesu dan terus menerus tidak bertenaga.

No comments: