Tuesday, July 13, 2010

persediaan bersalin

Teks: Masayu Ahmad
Pic: Google

Terdapat beberapa perkara yang perlu di senaraikan sebelum dan selepas hamil, semasa hamil dan selepas bersalin.

1. Persediaan kehamilan

Persediaan kehamilan sangat luas untuk disentuh, antara lain ibu mula merancang kehamilan, persediaan mental dan fizikal. Faktor kesihatan, ekonomi keluarga, sokongan suami dan kesediaan ibu sendiri untuk mula bersedia menghadapi fasa-fasa permulaan sebagai seorang ibu.

2. Persediaan semasa hamil

Persediaan kehamilan merangkumi tiga fasa iaitu, fasa pertama, fasa ke dua dan fasa ke tiga. Juga catatan kehamilan setiap minggu iaitu minggu pertama sehingga minggu terakhir sehingga bayi sudah lahir.

3. Persedian penjagaan semasa berpantang

Persediaan berpantang adalah salah satu perkara yang perlu diambil berat, ini adalah kerana memberi ibu ruang untuk mendapat rawatan kesihatan sebaiknya. Kesihatan dalaman, luaran dan juga kesihatan emosi tidak boleh diambil mudah.

Terdapat banyak pilihan untuk melakukan rawatan sama ada mengunakan kaedah tradisional, moden atau gabungan ke duanya. Capaian informasi melalui buku, majalah dan internet adalah salah satu cara untuk ibu mendapatkan maklumat yang betul bagi memudahkan rawatan dalam pantang.


4. Persediaan kesihatan ibu

Persediaan kesihatan ibu adalah perkara penting agar mampu memulihkan semula kesihatan semasa hamil dan selepas kehamilan. Ini penting agar ibu sentiasa tampil cergas, tenang dan bertenaga. Fasa kehamilan adalah satu perjalanan yang banyak memberi perubahan emosi dan fizikal kepada ibu hamil, jadi kesihatan adalah menjadi keutamaan agar wanita kekal cergas dan sihat dalam apa juga situasi.


5. Persediaan penjagaan bayi

Penjagaan bayi terutama ibu muda yang baru pertama kali hamil sangat perlu untuk tahu perkara asas tentang pemakanan, kesihata, urusan mengendalikan bayi dan juga fasa-fasa perkembangan awal bayi dan kanak-kanak.

Salam sukses

http://www.masayuahmad.com/

No comments: