Tuesday, April 26, 2011

Panduan penggunaan produk kosmetik


Teks: Masayu Ahmad

Produk berasakan organic adalah salah satu produk yang selamat agar memberi kesan lebih selamat untuk jangka masa panjang. Banyak lambakan produk di pasaran yang memperkenalkan pelbagai produk kosmetik berasakan teknologi moden untuk menyelesaikan masalah kulit bermasalah, melambatkan penuaan dan juga memutihkan kulit. Panduan berikut membantu untuk memilih dan membeli produk agar tidak member kesan kesihatan kepada pemakai.


Kandungan berbahaya

Sesetengah produk mengandungi bahan yang berbahaya yang tidak dibenarkan oleh pihak yang mengawalnya contohnya di Malaysia Kementerian Kesihatan Malaysia. Bahan seperti hidrokuinon adalah contoh bahan yang dimasukkan di dalam produk untuk mempercepatkan kesan produk untuk jangka masa pendek. Tetapi ia member kesan sebaliknya seperti menyebakan kulit menjadi lebih sensitive dan rosak. Juga bahan seperti merkuri di dalam produk boleh menyebabkan kanser dan radang otak kerana zat tersebut larut di dalam peredaran darah.

Alcohol Free

Alkohol di sini merujuk kepada ethyl alcohol. Walaupun tertulis bebas alcohol. Masih lagi mengandungi alcohol jenis lain seperti lanolin alcohol, stearyl, cetearyl, cetyl dan sebagainya. Ia mempunyai kesan yang berbeza terhadap kulit contohnya boleh menyebabkan iritasi, kekeringan dan sebagainya.


Hypoallergenic cosmetic
Ia bermaksud kandungan terdapat dalam losyen pemutih kulit yang tidak member kesan alergi atau kesan sampingan yang lain. Namun tiada prosedur yang standard yang boleh memastikan sesuatu produk tidak menyebabkan iritasi pada kulit sensitif.



Penyimpanan selamat
Produk kosmetik sebagaimana juga seperti ubatan mempunyai kaedah penyimpanan yang sesuai pada suhu yang dibenarkan. Contohnya tidak menyimpan di tempat terlalu sejuk, atau tempat yang panas, atau dalam kenderaan yang mempunyai pengaruh suhu apabila kosmetik di simpan di dalam kenderaan. Ia boleh member eksan jangka masa panjang apabila berlaku perubahan pada produk yang kemudiannya disapu pada permukaan kulit atau wajah.

No comments: