Tuesday, September 18, 2012

Kemenyang Arab

Liban

Dioscorides berkata "Kemenyan yang terbaik adalah jenis yang jantan dan berbutir-butir, jika ia dicampur dengan jantung pohon pain Maroko. Getahnya tidak terbakar dan meskipun pain tersebut berasap, namun kemenyan itu sendiri terbakar tanpa mengeluarkan asap.

Kemenyan bersifat panas pada kedua, dan kering pada kelas pertama. Ia memiliki banyak kegunaan dan jarang menyebabkan mudarat. Ia dapat meredakan sakit perut, membuang angin, dan membuat jaringan baru dalam ulser dan bisul jika digunakan sebagai pes. Ia mengeringkan lendir jika dimakan dan mencerahkan penglihatan jika digunakan sebagai collyrium. Jika dikunyah thyme, ia dapat membantu mengubati penyakit gagap. Jika dimakan, ia dapat meningkatkan pemahaman. Wapnya bermanfaat ketika terjadi wabak kerana ia memaniskan udara dan menguatkan pertahanan tubuh. Jika dimakan bersama zaitun hitam dan biji pistachio, ia menjadi sarapan yang baik, meskipun ia mendatangkan rasa dahaga. Jika dimakan bersama sirap mawar, ia baik untuk semua jenis jangkitan air kencing.

Ada hadis tidak sahih daripada Anas yang mengatakan, 'Penuhilah rumahmu dengan asap kemenyan dan thyme." Hadis lain yang dikatakan datang daripada

No comments: