Friday, September 7, 2012

Menu sihat wanita berpantang





Teks: Masayu Ahmad

Wanita berpantang seringkali keliru apa makanan yang sesuai diambil ketika tempoh berpantang. Megekalkan diet seimbang adalah sangat perlu agar zat yang sepatutnya diambil untuk memulihkan tenaga. Jelas sekali wanita selalu dimomokan dengan mitos tidak ambil makanan seperti sayur nanti sejuk dan bentan (masuk angin).

Masih ada pilihan, kerana pada zaman dahulu, isteri Nabi Adam iaitu  Siti Hawa mengamalkan kurma dan susu kambing. Susu kambing untuk memberi khasiat tenaga dan penambah susu badan. Manakala kurma untuk melawaskan penghadaman.

Antara kaedah masakan yang sesuai untuk wanita berpantang ialah, merebus (sup), memangang dan stim. Elakkan makanan berminyak, bergoreng, berlemak dan bersantan. Pengambilan menu sihat begini bagus untuk memulihkan badan dan juga menurutkan berat.

Rujukan: Ensiklopedia Perbidanan Melayu


4 comments:

ijad said...

sedap lauk tu...

Imtiaz said...

Sedap jugak sup ikan tu. Waktu saya pantang dulu, mak kasi makan ikan rebus dgn sayur sawi jer...ayam dia tak kasi makan. But this time, I nak try makan ayam. I am expecting to deliver my third baby this June 2011. Any tips?


Premium Beautiful boleh menjaga diet anda

sayangmama said...

bestnya sup ikan..:)
salam ziarah dr saya.

MaMaRey said...

tidak perlu terlalu terikat dgn pantang tak boleh makan sayur..sy berpantang makan sayur jg..

susu adalah menu setiap kali sy ketika berpantang. ianya boleh memperbanyakan air susu.