Sunday, September 9, 2012

Terapi kesihatan melalui air zam-zam


Air zam-zam adalah rezeki pertama yang diterima oleh Nabi Ibrahim a.s sebagai wujud dikabulkan doanya oleh Allah s.w.t Iaitu ketika Nabi Ibrahim meninggalkan isteri dan anaknya, Hajar dan Ismail, di sebuah lembah tandus tanpa berair dan tid
ak ada seorang pun manusia di sana. Ketika meninggalkan isteri dan anaknya, Nabi Ibrahum a.s memanjatkan doa.

Ertinya:
"Ya, Tuhan kami, sesungguhnya aku telah menempatkan sebahagian keturunanku di lembah yang tidak mempunyai tanam-tanaman di rumah Engkau (Baitullah) yang dihormati. Ya Tuhan Kami (yang demikian itu) agar mereka mendirikan solat. Maka, berikanlah rezeki dari buah-buahn, mudah-mudahan mereka bersyukur. (Ibrahim:37)




Rasulullah s.a.w pernah menyebut air zam-zam adalah makanan yang mengenyangkan. Maksudahnya, air tersebut dapat memberikan rasa kenyang bagi yang meminumnya, sama seperti memakan makanan yang mengenyangkan. Sedangkan yang dimaksud dengan ub
at yang menyembuhkan adalah air zam-zam dapat menghilangkan rasa sakit dan menyembuhkan setiap penyakit.
Adapun yang dimaksud dengan air paling buruk atau seburuk-buruk air dalam hadis di atas adalah air yang sedikit keberkatannya, menimbulkan penyakit dan tidak mengenyangkan apabila minum.
Aisyah r.a pernah berkata, "Rasulullah s.a.w suka membawa air zam-zam dalm botol. Kemudian air tersebut digunakan untuk menyiram dan memberi minum orang-orang yang sakit." Sumber buku Keajaiban Air Zam-Zam, terbitan Ibu Katsir.















No comments: