Monday, October 22, 2012

Makanan sunnah untuk ibu hamil, semasa pantang dan selepas pantang

Teks: Masayu Ahmad

Tidak dapat tidak, kita mempunyai banyak panduan yang jelas tentang rawatan islam dan ia juga ada panduan bagi ibu yang dalam persediaan kehamilan, sedang hamil, berpantang dan selepas berpantang. Tentunya sejak Nabi Adam a.s sudah ada rawatan atau makan dan ubatan yang membantu ibu cergas dan sihat sebelum hamil, semasa hamil, semasa berpantang dan selepas berpantang. Bukan sekadar sunnah Nabi malahan ia adalah makanan terbaik untuk kesihatan.

Kisah Maryam boleh dijadikan salah satu panduan.



 Banyak pilihan makanan yang lebih sihat yang membantu merawat dan mengembalikan kesihatan tubuh selepas bersalin. Berikut adalah 10 pilihan makanan atau masakan sihat semasa berpantang.


1. Makan kurma sebelum hamil, semasa hamil dan semasa berpantang. Maksudnya boleh makan kurma sepanjang masa, terutama ketika pantang kurma membantu untuk merangsang dan meningkatkan pengeluaran susu ibu. Ia juga sumber serat baik untuk memudahkan penghadaman.

2. Minyak zaitun sudah diketahui khasiat dan manfaat, Gunakan minyak zaitun semasa hamil, semasa pantang dan selepas pantang. Ketika pantang boleh menggunakan minyak zaitu untuk memasak menu sihat seperti sup sayur, sup ikan haruan, nasi goreng herba dan sebagainya.

3. Susu kambing, susu sumber ini juga bagus dan boleh diamalkan semasa hamil, semasa pantang dan juga selepas pantang. Ia boleg diselang seli dengan minuman air halia, dan air halia kurma.




3 comments:

MaMa Rey said...

selepas bersalin..hubby belikan sekotak kurma..sy makan habis..memang memberi tenaga pada sy..

ketikketok said...

".. to love is to care, to care we must share..."
get some and feel awesome at BBC MARDI Station CH39000

Asosasi Petani Pelopor Penghijauan said...

Nice blog, informasi yang menarik, kunjungi juga blogku ya!!! Banyak perkawinan menghasilkan anak anak yang berantakan karakternya, beberapa keluarga yang lain mendapatkan anak anak yang ketika dewasa menjadi pribadi pribadi mandiri yang berguna bagi lingkungan dan sesamanya, mengapa bisa berbeda beda jawabannya adalah karena mereka berbeda pola perilakunya saat sang anak dalam kandungan, bila orang tua bersikap egoistis-materialistis saat anak dalam kandungan, saat dewasa kelak anak juga akan mempunyai sifat yang sama, maka saat ibu mengandung jagalah sikap agar berjiwa religius-sosialistis agar anak saat dewasa nanti mempunyai sifat kepemimpinan yang merakyat. http://ibumuslimhamil.blogspot.com/2013/01/buku-mencetak-anak-salah-metode-vresh.html