Sunday, October 14, 2012

Tips- Berpantang secara sihat


Ramai kini ibu hamil sudah peka tentang pemakanan dan penjagaan semasa pantang. Ramai juga yang sudah mula meninggalkan mitos tentang meninggalkan makanan tertentu yang boleh membawa mudharat. Banyak pilihan makanan yang lebih sihat yang membantu merawat dan mengembalikan kesihatan tubuh selepas bersalin. Berikut adalah 10 pilihan makanan atau masakan sihat semasa berpantang.

1. Makan kurma sebelum hamil, semasa hamil dan semasa berpantang. Maksudnya boleh makan kurma sepanjang masa, terutama ketika pantang kurma membantu untuk merangsang dan meningkatkan pengeluaran susu ibu. Ia juga sumber serat baik untuk memudahkan penghadaman.

2. Minyak zaitun sudah diketahui khasiat dan manfaat, Gunakan minyak zaitun semasa hamil, semasa pantang dan selepas pantang. Ketika pantang boleh menggunakan minyak zaitu untuk memasak menu sihat seperti sup sayur, sup ikan haruan, nasi goreng herba dan sebagainya.

3. Susu kambing, susu sumber ini juga bagus dan boleh diamalkan semasa hamil, semasa pantang dan juga selepas pantang. Ia boleg diselang seli dengan minuman air halia, dan air halia kurma.

Pakej sunnah-sesuai diamalkan semasa hamil dan pantang


Pakej Pantang
PakejPantang
RM118 Semenanjung Malaysia termasuk pos (skynet)
RM138, Sabah Sarawak

Madu Al-syifa 250 ml
Tepung susu kambing sanaa
Jus delima 250 ml
Minyak zaitun 250

Beli di pautan di bawah


No comments: