Thursday, December 17, 2009

Azam gaya hidup sihat sempena tahun baru

Teks: Masayu Ahmad



Mengamalkan pengambilanan makanan seimbang


Ambillah semua jenis makanan berasaskan piramid makanan Malaysia. Lelaki dan wanita tidak sama keperluan kalori. Ambil makanan dalam semua jenis sumber berdasarkan keperluan kalori harian.

Ambil protin dan karbohidrat untuk keperluan tenaga. Vitamen dan mineral untuk keperluan dan manfaat tubuh. Lebihkan makanan berserat, ulaman yang kaya dengan fiber. Pilih cara memasak mengukus, memanggang dan merebus. Kurangkan menggoreng, bersantan, berminyak dan berlemak. Elakkan makanan segera, produk olahan dan minuman berkarbonat.

Bersenam secara konsisten

Jika di alam persekolahan dan ketika usia remaja, ramai di kalangan kita mengeluarkan peluh dengan pelbagai aktiviti mengeluarkan peluh. Mulakan dengan aktiviti yang anda gemari. Bermain badminton, bola sepak, berlari dan aerobik adalah contoh sukan yang boleh dilakukan secara berami-ramai. Aktiviti ini membuatkan anda tidak cepat bosan dan menjadikan rutin pada waktu petang yang menyeronokkan.
Mula letakkan salah satu acara sukan kegemaran yang boleh anda lakukan tiga kali seminggu dan sekurang-kurangnya 45 minit setiap sesi. Lakukan dengan penuh minat dan untuk mendapatkan tubuh yang cergas dan sihat.

Jauhi stres

Tidak merokok adalah pilihan yang bijak untuk paru-paru yang sihat. Usahakan untuk relaks dan mendapat rehat yang cukup. Sentiasa mengutamakan keluarga dan beriadah bersama.

Dapatkan nasihat pakar

Berjumlah doktor atau pakar pemakanan untuk mengetahui status kesihatan anda. Dengan pandangan pakar mula merancang pelan pemakanan secara sihat dan juga aktiviti senaman yang sesuai dengan minat anda.

No comments: