Sunday, December 13, 2009

Etika pengusaha produk kecantikan dan kesihatan



Teks: Masayu Ahmad

Sekiranya anda mengusahakan atau mengedarkan produk kesihatan dan kecantikan terdapat beberapa panduan asas yang boleh digunakan dalam pemilihan produkk. Ianya sangat perlu untuk memastikan kredibiliti dan juga etika dalam bisnes ini. Antaranya

Pensijilan GMP (Good Manufacturing product)
GMP sangatlah perlu, memandangkan sesetengah peniaga menyalahgunakan aturan pengisian produk. Ada sesetengahnya membeli secara pukal membuat label sendiri dan membuat proses akhir mengikut situasi yang kurang selamat.

Diluluskan Farmaseutikal, ini termasuk mengetahui perundangan dan etika pemasaran ubatan dan produk kesihatan. Ianya juga sangat sahaja berkait rapat dengan isi kandungan, peraturan penggunaan dan undang-undang yang berkaitan.

Ingat tak pada satu ketika dahulu, ramai pengguna kosmetik yang melalui trend ingin pemutihan muka secara cepat dan drastik. Akibatnya timbul isu yang berkaitan penggunaan hidrokuinon yang berlebihan dalam sesuatu produk. Bagi pemilik/pengasas produk kosmetik yang lebih mementingkan keuntungan, mereka kurang peduli akan hal ini. Asalkan pengguna mahu cerah dan putih cepat. Akibatnya muka cepat mengelupas dan apabila terkena sinaran semulajadi menyebabkan kulit kemerahan dan ianya menjadi nipis.

Apabila berpeluang menemui ramai pemilik/pengasas produk, kebanyakannya cuba berselindung. Kebiasaannya saya berterus terang, dan memang ya banyak atau sedikit memang ada peratusan hidrokuinon yang mereka campurkan di dalam produk kosmetik yang dijual.Nanti saya kupas beberapa isu dan etika farmasi yang berkaitan dengan produk kesihatan dan kecantikan.

Kebiasaannya apabila ada sahaja produk baru dipasaran tidak kiralah pelancaran
produk atau menemuramah pengusaha produk, kami(wartawan)akan mendapat set percuma. Tetapi memandangkan banyak pendedahan dan maklumat yang diterima, membuatkan hati sudah tidak tertarik menggunakannya, ianya sekadar koleksi dan dibuang begitu sahaja. Walaupun kadang-kadang ianya mencecah ratusan ringgit, tetapi disebabkan sudah tahu akan kesannya, saya memang tidak menggunakan mana-mana produk jika masih kabur dan sangsi tentang isi kanduang bahan.

Nantikan pendedahan yang lebih menarik bagaimana memilih produk kesihatan dan kecantikan mengikut peraturan yang ditetapkan.

No comments: