Wednesday, December 23, 2009

Menu dalam pantang

Teks: Masayu Ahmad



Selalunya apabila berpantang, kerapkali wanita yang bersalin didedahkan dengan banyak pantang larang mengenai makanan yang sesuai. Kurangnya pendedahan menyebabkan ramai yang kekurangan zat dan tenaga semasa menjalani pantang.

Apa yang sepatutnya adalah masih boleh mengambil makanan yang seimbang namun jenis sumber yang diambil perlu lebih jelas kegunaan manfaatnya.

Sumber protein

Sumber protein yang baik boleh diambil daripada sumber ikan. Ini membantu anda mendapat zat yang cukup. Manakal kaedah penyediaan boleh dipelbagai sama ada rebus, memanggan atau kukuh. Pilih kaedah mengikut citaras atau pelbagaikan menu setiap hari. Barulah anda tidak jemu dan masih menikmati hidangan walaupun dalam pantang

Sumber serat

Kebiasaannya ada dua kategori iaitu sayur sejuk dan panas. Kebanyakan sayur tikak digalakkan pengambilannya kerana boleh menyebabkan angina masuk atau menyebabkan bentan.

Sumber bahan terbaik serat boleh diambil dari buah tin, kurma dan kismi dan spirulina. Ia berupaya membantu pelawasan. Manakala madu juga sangat baik untuk memansakan badan dan memberi sumber tenaga dan kalori.



Herba untuk mengecutkan peranakan

Masyarakat Melayu sememangnya mempunyai kaedah tersendiri dalam proses tempoh berpantang, namun dengan kemajuan gaya hidup, ada pantang yang masih boleh dipraktikkan dan ada yang kurang sesuai.

Lada hitam, halia muda, kunyit muda adalah contoh herba yang boleh dijadikan ulaman yang dimakan bersama nasi panas. Selain membantu memanaskan badan, memecahkan lemak ia juga berupaya merawat luka dan mengecutkan perananakan.

No comments: