Thursday, December 3, 2009

Mengurus diabetes cara sihat

ARKIB : 01/12/2009
Sumber:http://www.utusan.com.my
REKOD menunjukkan bahawa ada kira-kira 1.2 juta pesakit diabetes di negara ini. Namun lebih daripada separuh tidak sedar bahawa mereka menghidap diabetes melitus sehinggalah mereka dirawat apabila berlaku salah satu komplikasi yang serius.

Sebagai usaha menggalakkan pengurusan diabetes yang berkesan, Persatuan Diabetes Malaysia (PDM) bersama MSD Malaysia, syarikat farmasutikal antarabangsa, menganjurkan kempen membantu rakyat Malaysia memahami penyakit ini dengan lebih baik.

Sebanyak sepuluh acara diadakan sepanjang kempen itu untuk menyampaikan beberapa petua yang penting tentang cara mengurus penyakit berbahaya itu.

Acara yang diadakan sempena sambutan Hari Diabetes Sedunia pada 14 November setiap tahun, juga merupakan sebahagian daripada kempen 'Hidup Sihat Dengan Diabetes' yang berterusan oleh MSD.

Acara tahun ini diadakan di Taman Tasik Lembah Kiara, Taman Tun Dr Ismail dan berjaya menarik penyertaan beratus peserta termasuk pesakit diabetes.

Setiausaha Am Persatuan Diabetes Malaysia, Datuk Rahimah Ahmad, berkata, sebagai negara yang diberkati makanan yang lazat masyarakat Malaysia sering tidak berfikir tentang kandungan gula dan kalori makanan yang kita makan.

Ini, digabungkan pula dengan gaya hidup moden yang kurang aktif, telah menyumbang kepada peningkatan kes diabetes yang ketara di negara ini.

"Kita tidak patut bersikap endah tak endah dengan anggapan bahawa kita tidak akan terkena penyakit ini.

"Sebelum ini, penyakit ini biasanya berlaku kepada orang separuh umur dan warga emas, tetapi kini diabetes jenis 2 (jenis diabetes yang paling lazim dihidapi dalam kalangan kira-kira 90 peratus pesakit diabetes seluruh dunia) lebih lazim dihidapi segenap lingkungan usia.

"Bahkan sekarang semakin diperhatikan pada golongan pesakit yang semakin muda," katanya.

Justeru beliau menggesa mereka yang mempunyai sejarah keluarga penyakit diabetes supaya kerap menjalani pemeriksaan aras gula kerana engesanan awal dapat mencegah komplikasi.

Katanya, komplikasi yang berkait dengan diabetes kini merupakan salah satu punca kematian yang utama di banyak negara terutamanya melalui peningkatan risiko penyakit kardiovaskular.

"Setiap 10 saat seorang mati akibat punca yang berkait dengan diabetes. Diabetes juga merupakan sebab kematian akibat penyakit yang keempat tertinggi di dunia dengan 3.8 juta kematian.

"Persekutuan Diabetes Antarabangsa juga menganggarkan bahawa jangka hayat berjumlah 23 juta tahun hilang disebabkan ketidakupayaan dan mutu hidup yang merosot akibat komplikasi diabetes yang boleh dicegah," katanya.

Sementara itu, Pengarah Urusan MSD Malaysia, Ewe Kheng Huat, berkata, tahun ini merupakan tahun ketiga berturut-turut MSD Malaysia mengadakan kempen 'Hidup Sihat Dengan Diabetes' sejak dimulakan pada tahun 2007.

"Pada tahun ini, kami memilih pendekatan yang menyeluruh melalui acara pendidikan yang penuh ceria untuk menekankan kepentingan pemakanan, senaman dan langkah-langkah yang patut diambil bagi menguruskan diabetes dengan baik.

"Dengan tema, 'Perlumbaan Ke Sasaran', tujuannya adalah untuk menyampaikan mesej bahawa penghidap diabetes perlu mengekalkan aras glukosa darah mereka dalam lingkungan sasaran rawatan. Ini dapat mencegah komplikasi akibat penyakit itu dan mengekalkan mutu hidup yang baik," katanya.

No comments: