Tuesday, December 15, 2009

Santai dan relaks di SPA

Teks: Masayu Ahmad



Kepenatan bekerja, mengasah minda membuatkan anda letih dan lesu. Cari kaedah yang sesuai untuk kembalikan kecergasan diri. Spa adalah pilihan destinasi rawat dan rehat. Cari kelainan untuk mendapatkan rehat dan juga servis badan.

Untuk kekal cergas dalam gaya hidup sibuk, anda boleh memperuntukkan sedikit bajet untuk memulihkan tenaga badan. Tidak perlu terlalu mahal, carilah rawatan yang sesuai dengan bajet dan kocek.

Refleksologi, bekam dan urutan tradisional salah satu rawatan yang cukup mengujakan sekiranya sudah lama tidak dilakukan. Membuang toksin yang berkumpul akibat pemakanan tidak seimbang dan stress membuatkan anda rasa sakit-sakit badan, sukar tidur, daya tumpuan berkurang.

Carilah masa yang sesuai hujung minggu ataupun selepas pulang dari kerja. Sayangilah diri anda sendiri. Masih jauh perjalanan yang akan dilalui. Warnai kehidupan seadanya

Rawatan badan

Setiap rawatan mempunyai ciri-ciri keistimewaan dan kelainan teknik rawatan. Rawatan badan adalah antara paling digemari. Memberi tumpuan kepada masalah utama dengan memilih rawatan yang bersesuaian. Masalah perut mengeleber, tona kulit tidak sekata, badan berbau dan mengembalikan keanjalan kulit.

Rawatan boleh dilakukan dengan memilih rawatan berasingan atau melalui cara gabungan. Bagi kulit yang tidak cantik dan kusam, anda boleh melakukan sauna terlebih dahulu untuk melancarkan perjalanan darah, membuang toksin dan memudahkan pembersihan kulit, disambung pula dengan rawatan skrub badan. Memilih skrub herba yang sejuk dan meresap ke dalam liang-liang kulit. Ini memudahkan untuk menanggalkan daki-daki kotor untuk memberi kesegaran dan kelembutan pada kulit. Anda juga boleh memilih untuk mandian susu, bagi memberi impak kecerahan pada kulit dan kesegaran pada kulit.

Lulur rempah

Disapu pada seluruh badan bertindak untuk membuang daki kotor dan membersihkan badan. Biasanya selepas bersauna, lulur yang dicampur dengan air dilumurkan. Urutan yang diselang seli menggosok pada bahagian yang bermasalah. Lulur akan yang melekat akan luruh semasa aktiviti menyental dilakukan. Sesetengah lulur yang dicampur mempunyai kandungan herba dan terasa dingin dan sejuk. Terasa kulit tubuh nyaman apabila ramuan meresap dalam pori-pori kulit

Sauna

Sauna boleh dijadikan gaya hidup sihat bagi mereka yang bosan dengan aktiviti senaman yang lain. Boleh diubah dengan di selang seli senaman dengan menggantikan sauna, agar tubuh kembali bertenaga. Sebelum dan selepas bersauna, pastikan anda minum air secukupnya. Sauna tidak digalakkan kepada ibu hamil dan mereka yang mempunyai masalah pernafasan. Setiap orang tidak sama, tempoh masa ketika bersauna, seeloknya sekiranya anda tidak tahan dengan wap panas, boleh berehat seketika dengan berbaring selama 10 minit, kemudian menyambung kembali.

Ketika bersauna, wap panas yang terkumpul akan meransang liang-liang peluh terbuka. Dalam keadaan kepanasan yang dikawal liang-liang roma yang terbuka mengeluarkan toksin melalui peluh yang membawa bersama kotoran dan toksin dari dalam badan. Bersauna berupaya merasang pelancaran aliran darah, memecah lemak, memberi kesan tidur lena, kulit yang lebih sihat dan berseri.

No comments: