Monday, December 21, 2009

Herba dan aromaterapi bangkitkan kesegaran minda & tenaga

Teks: Masayu Ahmad

Selalunya wanita semasa menjalani tempoh berpantang banyak kaedah yang digunakan untuk memulihkan dalaman dan luaran. Luka dalaman diubati dengan mengambil ubatan kimia mahupun jenis herba seperti akar kayu, spirulina dan sebagainya.

Jarang sekali atau mungkin kurang pendedahan wanita cuba mengambil inisiatif untuk memberi ruang yang lebih relaks dan mampu membantu kesegaran minda dan tubuh badan. Beberapa tips berikut mungkin boleh membantu;


Mandian herba

Campuran daun serai wangi dan daun pandan sangat membantu untuk memberi bauan yang harum dan wangi. Kesegaran mula terasa apabila air panas atau suam bersama campuran dua daun herba tersebut direbus terlebih dahulu. Kemudian dicampurkan bersama dengan air mandian.

Apabila bangun pagi dan terus mandi, ianya memang menyegarkan badan. Sesetengah wanita hanya melakukan selama tiga hari atau seminggu. Namun bagi memberikan kesegaran berterusan boleh dilakukan sepanjang masa tempoh berpantang iaitu 44 hari atau 100 hari. Bahan tersebut bukan sahaja mudah tetapi murah. Amalkan mandiannya selepas habis berpantang, boleh juga dilakukan selang seminggu atau sekali sebulan. Ianya bergantung pada diri dan usaha anda sendiri.

Aromaterapi


http://www.candlebay.com/CandlePics/Med/596.jpg

Selain mandian herba, bauan aromaterapi juga sangat membantu untuk memulihkan rasa penat yang anda alami. Wanita mahupun lelaki, sememangnya memerlukan rawatan mudah dan murah yang hanya boleh dilakukan di rumah.


Minyak aromaterapi yang hanya berharga RM5 dan juga beka pembakar tanah liat (seperti dalam gambar) juga berharga RM5. Anda hanya perlu menitiskan beberapa titis sahaja minyak aromaterapi dan campur sedikit air. Apabila kepanasan mula mereseap, bauan tersebut akan mula berserakan di dalam ruang atau bilik.

Kaedah ini boleh digunakan oleh wanita dalam pantang dan juga boleh diletakkan di bilik utama bilik tidur. Pastinya tidur anda nyenyak dengan bauan harum yang menyegarkan minda.

No comments: