Monday, May 12, 2008

Kekebalan sistem tubuh dengan sayuran

alien-salad

Pemakanan seimbang adalah tabiat memilih makanan bertujuan memperbaiki atau mengekalkan kesihatan. Makanan seimbang mengandungi nutrien seperti karbohidrat, protein, lemak, vitamin, garam galian, dan serat dalam kadar yang betul. Ini dapat diperolehi daripada buah, sayuran, daging, ikan, susu, bijiran dan lain-lain.

Serat atau serabut dalam diet permakanan membantu penghadaman dan mengelak sembelit. Sayuran dan buah segar (termasuk buah kering) dan bijirin adalah sumber serat penting. Untuk meningkatkan kebaikan serat, amat penting untuk minum banyak air.

Zat galian yang mengandungi bahan bukan organik yang penting untuk pemakanan manusia. Ia berperanan dalam pembentukan struktur tulang dan unsur yang diperlukan dalam tisu organik dan cairan badan seperti hemoglobin darah. Zat mineral banyak terdapat dalam susu dan telur. Ia juga banyak terdapat dalam buah dan sayuran.

Sayur-sayuran biasa boleh dianggap ulam apabila dimakan sebegitu sahaja. Ini termasuklah sayur-sayuran seperti timun, kubis dan terung. Selain daripada sayur-sayuran biasa, terdapat satu lagi kumpulan ulam iaitu ulam tradisional. Ulam tradisional lebih meluas penggunaannya termasuk digunakan sebagai ulam biasa, sebagai bahan masakan seperti dalam penyediaan nasi ulam atau nasi kerabu dan masakan sayur lemak. Ianya juga sebagai bahan perubatan seperti penyakit kencing manis dan darah tinggi.
Oleh kerana ulam dimakan tanpa dimasak lama terlebih dahulu, kandungan galian seperti mineral dan vitamin utama seperti kalsium, fosforus , besi natrium dan kalium di dalam ulam tidak termusnah oleh haba. Ulam juga membekalkan serat yang amat di perlukan oleh sistem penghadaman manusia. Serat memainkan peranan sebagai pengisi pada bahan buangan dan memudahkan pergerakan najis dalam saluran usus.

No comments: