Tuesday, May 20, 2008

Urutan refleksologi mampu lancarkan aliran darah

reflexology

Refleksologi lazimnya dikenali sebagai seni pijatan atau urutan untuk meransang urat saraf. Bagi penggemar dan pengamal kesihatan, inilah salah satu terapi tradisional Cina yang semakin digemari kini. Urutan ini memberi tumpuan kepada titik refleks untuk meredakan ketegangan.

Titik-titik saraf pada bahagian kaki yang bermasalah diberi tumpuan, dengan urutan yang melegakan. Pada bahagian tertentu yang bermasalah, terasa sedikit kesakitan apabila diurut dengan lebih teliti. Tapak kaki adalah kawasan yang merangkumi seluruh anggota badan. Manfaatnya amat baik untuk melancarkan peredaran darah, lenguh-lenguh anggota badan dan melegakan tekanan.

Refleksologi berasaskan kepercayaan setiap bahagian kaki adalah cermin kepada anggota badan (kaki kiri untuk anggota belah kiri dan kaki kanan pula menggambarkan anggota kanan badan. Pakar terapi refleksologi juga mampu boleh mengesan pelbagai penyakit termasuk darah tinggi, kencing manis, usus, buah pinggang, migrain dan sukar tidur.

Urutan bermula pada bahagian kaki, tangan dan telingga. Untuk lebih mengesankan, urutan pada bahagian belakang, bahu dan tengkuk amat melegakan. Apatah lagi bagi mereka yang saban hari sentiasa sibuk dengan urusan kerja. Sesuai juga pada anda yang kurang gemar bersenam. Inilah salah satu cara untuk memanjakan tubuh agar relaks dan kembali bertenaga.

No comments: