Friday, May 2, 2008

Nikmatilah makanan

Walaubagaimana sibuk anda, apabila tiba sahaja waktu makan beri perhatian pada masa penting ini. Semat dalam fikiran untuk dapatkan kesihatan terbaik bermula dengan kunyahan pertama yang betul-betul dinikmati. Sebaik-baik kunyahan adalah 40 kali kunyahan, agar makanan betul-betul hancur dan membantu proses penghadaman.

Pencernaan bermula dari dalam mulut ketika mengunyah dan menghancur makan. Lebih lama makanan dikunyah, lebih banyak enzim daripada air liur bercampur dengan makanan. Ianya sangat membantu proses pencernaan.

Ajaran Islam sejak zaman Rasulullah s.w.t turut menekankan amalan makan secara perlahan mampu membantu mengurangkan berat badan. Bukan hanya memperlihatkan tentang sopan dan adab ketika menjamah rezeki. Ia turut berkait secara biologi memberi ruang kepada tubuh untuk berfungsi dengan baik. Isyarat akan diberi dan dikenalpasti bahawa kita sudah kenyang secara tidak langsung mendisplikan kita makan sekadar yang cukup.

Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: “Perut besar itu adalah sarang penyakit dan banyak makan itu punca segala penyakit.” Baginda juga menasihatkan: “Berpuasalah! Nescaya kamu akan sihat.”

Dalam sebuah hadis lain ada menyebut: “Janganlah dibunuh hati kamu seumpama buah, malah seumpama ladang yang binasa akibat terlampau banyak air. Begitulah hati akan binasa dengan banyak makan dan minum."

2 comments:

ainon mohd said...

Asalamualaikum,

Jarakkan antara perenggan dengan perenggan supaya mata tidak sakit apabila membaca.

Masayu Ahmad said...

Alaikumsalam w.b.t

Terima kasih, teruja apabial Sifu meninggalkan pesan di sini.